måndag 15 mars 2010

Näthatare

Så var det dags för Aftonbladet att ta upp ett problem som funnit ett bra tag, de som kallas för näthatare. Det är personer som skriver elaka kommentarer till och om andra. Är inte alls ett nytt fenomen egentligen och visar bara på att mobbning ter sig precis lika hemskt som i verkliga livet. Och såklart är det många bloggare som har blivit drabbade.

Och man kan väl tycka att det bara är att stänga ner bloggen och börja någon annanstans, kanske till och med under ett annat namn. Men då sopar vi problemet under mattan precis som man gör när någon blir utsatt för mobbning i verkliga livet. Det vill säga man flyttar på den som inte är problemet. Men visst, det är svårt att fånga tag i de personer som ligger bakom de elaka kommentarerna eftersom det för det allra mesta ligger under en anonym avsändare. Fast något borde gå att göra åt saken?

Jag har absolut inte blivit utsatt för något sådant så att jag lider av det...än. Men nog fan skulle jag göra allt i min makt för att få ett slut på skiten. Jag kan själv göra ganska många justeringar vad gäller kommentarerna för min blogg. Bland annat kan jag själv bestämma om jag vill att det ska ges möjlighet att kommentera som anonym. Visserligen kan man komma runt det genom att bara skriva något opersonligt som användare. Men det går även att göra fler justeringar än så. Det handlar egentligen bara då om hur offentlig jag vill att min blogg ska vara, men skulle jag få problem så skulle jag inte tveka en sekund att göra den mindre tillgänglig. Hellre det än att stänga ner den, för då har de som vill mig illa vunnit.

Men frågan kvarstår...
Något borde man väl kunna göra åt saken?
För det är en jävla skillnad mellan att ha en personlig åsikt och att vara elak endast i syfte av att såra en annan människa.


Inga kommentarer: