torsdag 11 mars 2010

20 till 40

Enligt den här artikeln från Aftonbladet, Wendela är människor på dejtingsajter alldeles för snäva i sina kriterier för ålder på den de söker. De allra flesta söker någon som är i sin egen ålder eller ett par år äldre eller yngre. Istället menas det att man inte ska vara rädd för att vidga sina vyer och våga dejta någon som är tio år äldre. Annars finns risken att man missar the big love.

Jag är helt med på noterna när det kommer till att våga söka kärleken bland de som är lite äldre, men det är när de börjar blanda in att det är livsmålen som är avgörande och inte åldern som jag känner att jag inte fullt ut är med längre. Visst finns det en sanning i det som tas upp, att man inte ska stirra sig blind på åldern. Däremot anser jag att någon som är tio år äldre eller yngre än en själv för det mesta inte har samma livsmål som då jag har, i den ålder jag är.

De stora målen kan i princip vara lika, men jag tänker på de mindre målen som handlar om de närmaste åren framåt. För min egen del handlar det om att jag i så fall ska våga dejta någon som är 40. De flesta som är i den åldern har till exempel barn och har därför ingen längtan efter fler. Därmed finns det andra intressen som följer med det som oftast inte sammanfaller med vad jag kanske har som mål de närmaste åren för egen del. Inte för att jag har en brinnande längtan efter barn, men jag vill heller inte stänga den dörren helt.

Att våga dejta någon som är tio år äldre betyder även i förlängningen att jag som 30-åring inte ska blunda för de som är tio år yngre än jag, det vill säga 20 år. Och helt ärligt finner jag det personligen inte speciellt intressant att dejta en kille som är så pass ung. Nog för att de finns de killar som är grymt mogna redan i den åldern, men de är lätträknade enligt mig. Dessutom har jag kommit till den åldern där jag finner det mer intressant att få bilda en trygg framtid ihop med någon än att festa runt och leva livet som en liten dåre.

Därmed inte sagt att jag vill sitta hemma varje helg och leva endast med min partner i livet. Jag har mina behov med ett eget privat liv, vilket innebär att jag behöver få ta ut svängarna lite nu och då. Däremot lever jag kanske inte dag för dag på samma sätt som jag gjorde när jag var 20. Ville inte binda upp mig och lägga planering för de närmaste åren, som jag känner ett behov av idag på ett annat sätt.

Så när det kommer till kritan så sammanfaller ens livsmål med åldern beroende på vart i livet man befinner sig. Det är helt oundvikligt.


Inga kommentarer: