måndag 16 mars 2015

Fly on the wings of love

Att resa utomlands var förut något som låg långt upp på min agenda över saker jag ville förgylla mitt liv med när jag var yngre. Från det att jag gick ut gymnasiet -98 så reste jag minst en gång om året, ibland blev det till och med två gånger. Det blev även resor innan dess, men då var det varken jag som bestämde hur ofta eller var. Inslaget med semesterresor till länder runt medelhavet, som jag älskar, startade i samband med att jag blev myndig och fick bestämma själv.

När jag träffade min dåvarande sambo med tillhörande spelproblem så upphörde resandet väldigt tvärt av ganska naturliga skäl. Och på grund av mitt dåliga skick och urkassa ekonomi efter det där uppbrottet för snart sju år sedan så lyckades jag inte uppta mitt resande igen. 2006 blev det sista året som jag reste iväg och jag har så in i helvete saknat det sedan dess. Det har varit en av mina väldigt förlorade pusselbitar i livet. Den resan var förvisso med dåvarande sambon. Den enda resan vi gjorde tillsammans, bokad med vinstpengar från pokern. Pengar som borde ha gått till annat, men så tänkte inte han med sitt dåliga samvete som då fortfarande fanns kvar.

Att resa får mig att må så otroligt bra. Jag älskar havet, värmen, kulturer, språk och nya miljöer. Resa utomlands innebär verkligen semester på riktigt för mig. Det är där jag kan slappna av och verkligen bara få vara utan alla måsten och all stress. Mitt liv är relativt hektiskt som det är så en vecka till medelhavet laddar upp mina batterier på ett helt fantastiskt sätt.

Sommaren 2013 var jag helt färdig med min inre resa och jag kände att jag hade en mycket bättre kontroll över min ekonomi även om det fortfarande inte är fullständigt bra. Det var också sommaren då det började suga ordentligt i rese-tarmen igen, men det blev aldrig någon resa. Förra våren var suget så stort att jag inte kunde hålla tillbaka det längre och sparat pengar för att resa hade jag då gjort ett bra tag för mitt mål var så klart för mig. Jag skulle utomlands 2014 och så blev det.

I slutet av april bokade jag och en vän en resa till Rhodos och planerade även för att åka över till Marmaris i Turkiet en dag endast för att jag fullkomligt älskar Turkiet och speciellt Marmaris. En vecka totalt och jag har nog aldrig längtat så mycket i hela mitt liv att få resa igen som jag gjorde efter den bokningen. Det kändes även galet länge, som att det var overkligt att jag skulle åka. Och när vi väl kom iväg med flyget...ovärderligt.

Just i den stunden, där och då lovade jag mig själv att jag ska spara undan allt jag bara kan för att få komma iväg så ofta jag kan. Och jag kan avslöja att om två veckor sker det igen. Jag hittade en urbillig resa på 2000 kronor till en resort i Side, Turkiet. Helt spontan satt jag där en dag i februari och bara bokade den utan att ha tagit semester än på jobbet. Semestern från jobbet var inga som helst problem så jag drar...igen...till värmen...helt på egen hand. Och det ska bli sååå skönt.


Inga kommentarer: