måndag 26 september 2011

Gustav gästbloggar

Femtal I Ess

I dag slog det mig som en blixt från klar himmel att det var över två år sedan jag slutade att spela. Tanken dök upp i avrundningen av ett av alla möten kring min köksrenovering. Kontentan blev att far och jag tog vägen om Nöjds konditori in the hoods of Kungssten. En jordgubbstårta, plus lite småplock till de med eventuella allergier av nöt och laktos, senare styrde vi vår kos mot Masthugget för att jag skulle kunna delta på kvällsmötet på Spelberoendes Förening Göteborg med ungdomsverksamheten Syna Korten. Mötet var för ovanlighetens skull präglat av lugn, balans och harmoni. Det var inget specifikt som eldade upp stämningen, vilket är vanligt, då det är mycket som sker för deltagarna. Ett mycket behagligt möte med god eftersmak, tydliga inslag av förnuft och den ljuva sötman av insikter i ärlighetens tecken.

Ifall vi fokuserar på saker i ett större perspektiv är det makalöst att ha möjlighet att göra skillnad varje dag när jag vaknar. Att se drömmar, visioner och tankar bli till verklighet både för egen del, men även att hjälpa andra att sträva efter sin fulla potential. Det är enastående att sträva efter att ständigt utvecklas och befinna sig i miljöer som stimulerar detta. Att sedan erbjudas möjlighet att ge andra perspektiv, råd och infallsvinklar är värdefullt. Att genom dialog nå ett ömsesidigt utbyte av kunskap, erfarenheter och den magi som uppstår när man i ett bikupesamtal leds i riktningen mot godhet och välvilja. Livet är bra härligt att leva när hopp, livskraft och välmening finns i ens omgivning!

Det ovan får mig oavkortat att tänka på Mahatma Ghandis visdomsord: "Lycka är när vad du tänker, säger och gör är i harmoni med varandra."

Denna, för mig, stora dag vill jag passa på att lyfta de som betyder mycket i min omgivning: 
* Ett tack går till mina vänner, vilka troget har funnits under min färd mot en balanserad tillvaro!
* Ett tack går till mina kompisar, vilka har gett mig input och visat på livets ljuva stunder!
* Ett tack går även till de som jag inte känner alls väl som har hjälpt mig genom god anda och positiv energi!
* Ett tack går till min familj; mor, far, syster och bror för att de ständigt finns med mig i vått och torrt!


Livet erbjuder uppsjöar av möjligheter, vilka bör förvaltas väl, då det innebär tillfällen att påverka skeenden som är större än det egna jaget.

Jag har sedan flera år tillbaka filat på en bok, till och från, vilken handlar om mitt liv och hur det är att ha ett spelberoende. I sin helhet beskriver boken vägen in i mitt aktiva missbruk, hanteringen av det samt vägen ut ur det. Vikten ligger på att visa för folk att det finns hjälp att få: att det aldrig är för sent!

Min bok behövs då det sociala ansvarstagandet brister och behovet av hjälp är mycket stort. Verkligheten i dag är att drygt var tionde man i åldrarna 18-24 har problem med spel. För tjejer i samma åldersintervall är det var tjugonde som har problem. I dagsläget satsas det 27 miljoner nationellt för forskning, förebyggande arbete och hjälpinsatser. Detta är på tok för lite och för att komma till bukt med situationen behöver röster höjas och prata öppet om denna problematik. Jag är beredd att ta rollen som talesperson för att öppna upp dialogen.

Hjälp mig att bli nominerad till LG:s Drömstipendium så att jag kan skriva klart min bok till förmån för spelberoende unga vuxna samt deras anhöriga. Allt som krävs är din röst, vilken du ger genom att klicka på länken nedan och sedan trycka "rösta".

Min ansökan till LG:s Drömstipendium

Jag vill avsluta med att säga att det är makalöst att tiden går så fort när man i nuet upplever att den står stilla!


Bästa hälsningar
/Gustav

Inga kommentarer: