måndag 31 december 2012

Se framåt

Nyår. Tiden då alla sätter upp en massa mål och löften inför det nya året. De två absolut vanligaste är att sluta röka/snusa och att gå ner i vikt, men hur många håller dessa egentligen? Kanske är det så svårt för att det inte finns någon egentlig plan eller så har det att göra med att man börjar i fel ände.

Själv vill jag göra båda, men jag vet att det inte är rätt göra det än. Jag är inte helt redo, även om jag börjat träna en hel del under året som varit. Däremot måste jag må bra själsligt först och mitt största framsteg i det är att jag faktiskt slutade med mina lyckopiller. Det om något var en lycka, att uppleva hur bra det gick utan dem. Jag har gjort sådana enorma framsteg med mig själv även om jag inte är helt där än. Och inte ett enda nyårslöfte har jag behövt för detta heller.

Det handlar i grund och botten om att våga.
Ingenting är lätt till en början, men det går.
Jag lovar er!

För snart fem år sedan vågade jag ta steget ut ur en relation som urholkat mig totalt och visst har det tagit lång tid att komma dit jag är idag, men så som jag mår idag så har varje sekund varit värt det. Alla uppförsbackar, alla själsliga slag i magen och alla tårar. Det är vad jag har vunnit på vägen som väger upp allt som har varit jobbigt. För jisses vad jag har vunnit, där erfarenhet är det främsta.

För min del tänker jag förvalta den väl. För er som inte har vågat än, ge er själva det som nyårslöfte. Att våga ta steget och glöm inte att se framåt hela tiden. Se vart ni är på väg, men våga samtidigt att använda det som varit som en backspegel. Att våga stå upp för sig själv och sin egna lycka är en fantastisk gåva att ge sig själv. Tillåt inte er själva att leva i ett förhållande som skadar er, för ni är värda så mycket mer.

Vi gör det.
Tillsammans.


1 kommentar:

Anonym sa...

I år tycker jag att du borde ge dig själv en hel massa styrka alternativt finna styrka bland dina vänner. ;) Puss!