onsdag 17 november 2010

24 stycken på flaska

Jag vet inte riktigt om jag vågar berätta det här, men det känns som att det kommer att komma fram i efterhand i alla fall. Så jag kan lika gärna dra hela skiten nu.

Ni vet, den där idiotin jag nämnt förut. Det som handlar om att studenter dricker en viss mängd alkohol på tid. Exakt det där som jag känner att jag aldrig kommer att förstå mig på. Allra minst det som kallas för backen, vilket innebär att man ska få i sig en hel back med öl på 12 timmar. Detta utan att spy eller däcka.
Precis det ska jag försöka mig på, men med cider istället.

Jag har bara roat mig med att skratta åt och håna de som inte klarar backen fram tills nu. Någon fräste åt mig någon gång att jag kunde ta och försöka själv, men saken är den att jag gillar inte öl. True story! Däremot kunde jag inte bara nöja mig med att säga det, utan kaxade om att om det någon gång skulle komma något liknande med cider så skulle jag minsann ge mig på det.

Tror jag har sagt det varenda jävla gång och det i tron att det aldrig kommer att bli så. Men så var det två stycken söta små människor som tyckte att "det är väl klart att vi ska ha en ciderlåda också". Så, ja. Jag har väl kanske inte direkt något annat val än att ge mig på skiten, det vill säga en hel låda cider (minus två flaskor) på 12 timmar. Visst kan jag väl säga ifrån, men det känns lite som att skjuta sig själv i foten om jag bangar det här.

Varför jag berättar det här, förutom er chans att idiotförklara mig, är för att besöket på systembolaget var en aning komiskt. Grejen är den att jag bara kan dricka vissa sorter cider. De där som är söta som f.a.n och just den jag vill ha finns inte på glasflaska i butiken i Örebro. För det måste vara glasflaska (33 cl), inte burk. Därför måste man beställa den.

Det gick relativt bra fram till att killen så snällt påpekade att den faktiskt finns på burk och dessutom 50 cl. Vad svarar man på det? Egentligen. Jag log och sa snällt tillbaka att jag vet det, men att jag hellre vill ha dem på flaska. Han tittade på mig som om jag var dum i huvudet, på riktigt. Vilket han gjorde helt rätt i, men det kändes som att den rätta anledningen hade omyndigförklarat varenda jävel som pluggar på universitetet.

"Nej, men så här är det. Jag och mina studiepolare leker en lek ibland så där. Den leken går ut på att man ska få i sig 22 stycken cider på 12 timmar, även kallat ciderlådan, och då måste det vara glasflaska. Fast vi dricker inte riktigt en hel låda, bara 22 av dem."

Jag tror inte att det hade varit en supersmart idé faktiskt. Tyckte att det var bättre att bespara mig hans reaktionen på det och bara nöja mig med att han höjde på ögonbrynen och sa okej med en viss fördröjning.

Hur som så känns det här med deltagandet som ett moget beslut.
Inte!




psst... Och så vill jag passa på att välkomna female och fatu som nya följare av bloggen.

2 kommentarer:

Mia sa...

Jag tycker att du ska köpa dina cider 5 mil söder om Örebro istället... Där höjer vi inte på ögonbrynen för nåt ;))

Nettish sa...

Haha... Naaaajs! =)