onsdag 18 november 2015

Vad är vi rädda för?

För en tid sedan så fick min bästa vän utstå rasism för jag vet inte vilken gång i ordningen.. Han är halviranier och har således mörkt hår och bruna ögon. Han ser utseendemässigt väldigt mycket ut som iranier med ett helsvenskt namn. En man gick fram till honom och viskade i hans öra att han ville ta ut min vän och spöa skiten ur honom för att han är invandrare, vilket inte alls är sant. Han är född här, men det spelar tydligen ingen roll när man ser utländsk ut.

Och egentligen. Vad spelar det för roll? Vad har mitt ursprung med att hur jag ska bli behandlad av andra? Det är en skrämmande utveckling som håller på att hända. Att värdera människor utifrån vart de kommer ifrån eller vart deras föräldrar är födda är hemskt. Jag är inte heller helt svensk och jag har inte ett svenskt namn, men grejen är den att jag kommer undan för att jag ser svensk ut samt att min utländska förälder kommer från ett nordiskt land. Men saken är den att jag och min bästa vän är precis lika svenska oavsett hur vi ser ut eller vad vi heter, om det nu är det som är viktigt. Det borde inte vara det. Vi är alla människor och vi har alla precis samma värde och vi kostar precis lika mycket.

Dock är det några få människor som anser att människor som kommer från öst eller har någon som helst koppling till öst är människor med mindre värde. Samma människor anser även att dessa människor kostar mer än andra i Sverige och därför borde de befinna sig någon helt annanstans. Bara några saker. Människor har samma värde oavsett vart de kommer ifrån eller vart de bor. De kostar precis lika mycket som alla andra människor och oavsett vilket land de befinner sig i.

Vi kan inte räkna med att människor som flyr krig ska kunna sätta sig i arbete på en gång när de kommer till ett annat land. Hur ska de kunna göra det? Jag har aldrig upplevt krig, men jag skulle kunna tänka mig att det är en fruktansvärt traumatisk upplevelse. Mad andra ord behöver man få hjälp med att bearbeta detta innan man kan gå tillbaka till ett normalt fungerande liv. Kommer man då som flykting till ett helt nytt land så är det inte helt konstigt att man kommer utan vare sig pengar eller tillhörigheter. Hur ska det vara möjligt när det till och med är svårt att komma med hela sin familj? Vilken normalt funtad människa som helst fattar att man då även behöver ekonomisk hjälp. Det är väl inget konstigt egentligen? Om vi dessutom ser till att dessa människor trivs dit de kommer så kommer de vilja stanna kvar i större utsträckning än om vi bemöter dem med hat och hot. Människor som stannar kvar, får hjälp och mår bra kommer då även kunna bidra med inkomst. Ingen märklig matematik överhuvudtaget.

Förresten. Vad är skillnaden mot en svensk? Det finns väl ingen som börjar jobba på en gång när de har fötts? Från den dagen jag kom till världen har jag fått en hel massa bidrag och jävligt mycket som både kommun och landsting har betalar för, det vill säga jag har fått det helt gratis. Fram till dagen jag fick ett jobb, drygt 18 år efter att jag kom till världen började jag bidra med en egen inkomst. Sedan slutade jag med att bidra igen ungefär vid 25 år för att börja plugga igen och så hamnade jag i en depression på det, vilket följdes av subventionerad läkarvård och medicin. Och för att inte snacka om att rabatter jag fick som student.

Vi alla kostar mer än vad vi tror. De som kommer hit i flykt från andra länder kostar inte mer än någon annan egentligen. Snarare är det så att de kostar mindre än vad många svenskar gör. Eller jo, just nu håller de på att kosta mer indirekt. Detta på grund av att samma människor som anser att dessa människor har ett mindre värde och kostar bland annat bränner ner lokaler som är till för de drabbade människorna. Inte är det gratis att elda upp saker och inte är det gratis att släcka bränder och bygga upp på nytt. Varför bidrar människor till större kostnader om det är just stora kostnader som är det stora problemet för vårt land?

Så säg mig.
Vad är det vi är så jävla rädda för?
Egentligen?

Ingen kommer att ta någonting ifrån dig.
Ingen kommer att minska ditt värde endast genom att bara finnas.
Det handlar inte om dig överhuvudtaget.
Och är det krig du vill uppleva så är vi snart där helt på grund av dig.
På grund av ditt hat och din rädsla över andra människor.
Hur ska du klara av ett liv i flykt när du inte ens förstår vad det innebär?


Inga kommentarer: