måndag 2 november 2009

Det händer bara mig

Jag har en förmåga att alltid dra käken ur led. Det gör sjukt jävla ont. Jag är ändå en person som klarar mycket smärta, men denna är över alla gränser. Idag, för en stund sedan, lyckades jag dra den ur led så illa att det inte riktigt går att trycka tillbaka käken igen. Har gjort det en gång förut och det var ingen höjdare. När man väl lyckas få tillbaka den i läge efter EN TIMME (?!) så gör det ont i flera dagar efteråt. Samma som nu då med andra ord. Ser verkligen fram emot flera dagar av smärta från tinningen och ner till käken.

Tjoooooooooooooohooooooooooooooooooooooo!

08an skulle försöka och vara behjälplig och skickade en text via msn. Jag läste...

"Behandling av akuta luxationer

Det huvudsakliga problemet när man ska reponera käken är att övervinna det motstånd som muskelkontraktionerna orsakar. I enstaka fall kan det räcka med lugnande information och en uppmaning till patienten att gapa ännu mera i dislokationsriktningen innan han eller hon försöker bita ihop. Vanligen behöver dock patienten hjälp med att få käken på plats.
Med patienten i sittande ställning fattar operatören runt mandibelbasen och placerar tummen över molarerna (i tandlösa fall på cristan på den luxerade sidan). Underkäken trycks sedan nedåt och något framåt innan den förs bakåt. Vid bilaterala luxationer kan det vara nödvändigt att reponera en sida i taget. För att undvika framtida skador på ledkomponenterna ska manipulerandet ske utan våld. Går det inte att föra käken på plats relativt lätt vid ett par försök ska man avbryta."


För det första:
Va? Vad står det? Jag har ont. Måste jag tvingas klura ut vad orden betyder också?

För det andra:
Kan det låta äckligare? Jag är känslig för sånt där ju. Inte bara att jag har ont. Jag ska behöva spy också...

För det tredje:
Lycka till med att göra det där själv!

Men han försökte i alla fall, den lilla 08an. Tanken var god...


/Nettan

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, det har jag aldrig lyckats med. Hur bar du dig åt? :)

08an sa...

And you're welcome! ;)

Nettish sa...

Om jag ändå visste själv hur jag bär mig åt så skulle jag lägga av med det på en gång. =)
Nä, men det är inget svårt alls. Kan dra den ur led med flit till och med, men det gör jag inte kan jag ärligt säga eftersom det gör så vansinnigt ont.

ior sa...

Tar liksom genren partytrick till.. "the heavy metal level" ;)