onsdag 30 september 2009

Killar är lika paranoida som tjejer

Det är direkt någon nyhet längre att jag har lättare för att umgås med killar än med tjejer. Mina två absolut närmaste vänner är killar och de få nära tjejpolare jag har är inte direkt tjejiga av sig, vilket kanske förklarar varför de funkar så bra ihop med mig. Undantaget, till viss mån, kanske skulle vara Therese då, men hon är jävla med en person som säger sin åsikt utan att linda in det i "fina" ord. Det är en styrka och en egenskap jag värdesätter högt.

Sedan jag flyttade från Göteborg så har jag känt en enorm avsaknad efter just killar som vänner. Hemma bestod med bekantskapskrets av 95 % killar och det var inte ovanligt att jag var den enda tjejen i sällskapet. Nu för tiden är det helt tvärtom.

Ett stort problem med att försöka närma sig killar som inte känner mig är att man alltid stöter på dem som blir totalt paranoida. En del tror tydligen att man ska hångla upp dem mot väggen, kedja fast dem i sängen, gifta sig med dem när de ligger och sover och aldrig släppa taget. Man kan tydligen inte som tjej vara trevlig, skämta grovt eller bara umgås med en kille utan att det inte betyder att man är intresserad.

För ett år sedan lärde jag känna en kille som är uppvuxen i samma lilla håla som jag bodde i ett par år. En mycket trevlig och lättsam person. Främsta anledningen till att jag drogs till honom var nog att vi är i samma ålder och pratade "samma språk". Och det var verkligen inte så att jag ringde honom i tid och otid, om jag ens ringde honom alls. Det var väl mer så att vi hängde när vi stötte på varandra vid olika tillställningar och bytte några ord på msn lite då och då. Mer än så var det inte, men trots det så blev han paranoid och var tvungen och ta reda på om jag var intresserad av honom. Inte genom mig heller, utan genom att fråga en tredje person.

Tyvärr så förstörde hela den grejen allt och vi har knappt pratats vid alls efter det, även om han försöker ta kontakt. Och visst är jag beredd att komma över på en kopp kaffe för att bara snacka skit, men jag vet inte hur avslappnad jag kommer känna mig. Jag kommer trots att han nu har flickvän ändå fundera över om något jag gör eller säger kommer kunna uppfattas som att jag är intresserad endast för att inte få honom att känna sig besvärad. Men det är egentligen bara mitt hjärnspöke och inte hans.

För ett par veckor sedan hände nästan exakt samma sak. Jag stötte på en kille som frågade hur det går med hans granne. Varpå jag frågande undrade vad han menade med det? Han kontrar med att säga att enligt grannen så verkar det som att jag är intresserad. Jag svarade honom att det är väl mer grannen som skulle kunna uppfattas som intresserad av mig än tvärtom eftersom det är han som hör av sig till mig i tid och otid. Jag gav honom exempel och då säger han att det inte är vad grannen har sagt till honom. När jag sedan försöker få fram vad denna granne har sagt så svarar han bara att det är en "guy thing".

Jag har inte riktigt kunna släppa den diskussionen eftersom jag inte har en blekaste aning om vad jag skulle kunna ha gjort som får grannen att tro att jag är intresserad. Jag har bara varit mig själv, precis så som jag är mot alla. Inget över det vanliga på något sätt vad jag vet. Men det räcker tydligen med det för att killen ska bli paranoid och be någon annan att ta reda på om jag är intresserad för att kunna veta hur han ska förhålla sig till mig.

Helt ärligt så känns det som att när man kommer upp i 30årsåldern så går man tillbaka till sandlådenivån. Där tjejer leker med tjejer och killar med killar, man frågar chans åt varandra och man skaffar sig spioner för att ta reda på om någon är kär i en.

Undra vad som händer när man fyller 40?
Är det att skicka lappar till varandra som är the thing igen?


/Nettan

3 kommentarer:

Blondie sa...

Men Nettan, du får kanske ta och fråga chans på honom då;) han kanske gillar de;)
ses imorn.
löv ya

Anonym sa...

Jag känner ju inte dig. Men det där har jag stött på hos en del kvinnliga bekanta. "jag har ingen aning om vad jag kan ha gjort för att han ska tro att jag är intresserad, jag är bara mig själv om jag är mot alla"

i dessa fall har det inte bara varit killar som undrat om tjejen varit intresserad utan det har varit uppenbart för både män och kvinnor runtom att det tjejen gör inte helt otänkbart kan uppfattas som en flirt.

jag känner ju som sagt inte dig och ser inte vad du gör men en sak jag förstått med dessa tjejer är att de flesta är ganska omedvetna om sig själv och vad de sänder ut. En dålig självkännedom om sitt kroppsspråk. Det är inte så att när de blir medvetna om det automatiskt ändrar sig. varför skulle de, de är ju bara sig själva. Men skillnaden är att de nu är medvetna och kan välja. Tänk också efter. Du har säkert stött på killar som sänder ut signaler som just du uppfattar som att det kan vara en flirt och att han är intresserad. När du sen frågar så kanske du får ett konstigt nej-svar. Antingen är killen totalt omedveten om sitt kroppspråk mm och kanske vad han menar eller så låtsas han vara omedveten. Eller så träffar du en som just bekräftar det du trott.

Människor är både ganska motsägelsefulla irrationella och ologiska och inte tror jag att du är på bara ett sätt mot alla. Jag kan slå var om att du inte är det när det kommer till någon du är riktigt intresserad av. Eller så har jag fel. Du har alltid en "kill-tjej" kompisattityd mot även dom du blir kär i. Och då kan det bli trist att den killen du är intresserad av inte uppfattar dig som annat än en kul kompis.

Så det är inte helt fel att lyssna på hur andra uppfattar en även om man inte håller med. Man kan lära sig ett och annat om sig själv om man lyssnar med öppet sinne. Och sen gör man ju vad man vill med den kunskapen.

Nettish sa...

Blondie - Haha... Skulle inte tro det va?! Tror säkert att han skulle gilla det.. ;-P Löv u too bäjb!

Anonym - Jag är väldigt medveten om att jag kan vara omedvetet flirtig, men till sammanhanget hör att killen jag pratade med angående hans granne vet att jag kan vara det då han känner mig så pass.
Och det är helt klart så att jag inte bara har ett sätt som jag är mot alla. Där har du helt rätt, men jag är definitivt inte lika dan mot dem jag får känslor för som dem jag är polare med.
Dessutom är det så att är jag intresserad av en person så kommer han inte kunna uppfatta mig som "annat än en kul kompis" eftersom jag rakt ut skulle säga att jag är intresserad.

Nu var dock mitt inlägg skrivet som en irritation över killar som bli så paranoida att de måste skicka en kompis och fråga. Jag tycker att om man är i min ålder så måste man kunna ta reda på saker själv. Och jag tycker att man ska kunna ge mig ett svar om jag frågar vad det är som uppfattats som en flirt så jag vet och kan tänka på det till nästa gång, så det inte blir konstiga missuppfattningar. För jag vill ju inte att en person som jag gillar att umgås med som polare håller sig undan av en sådan anledning.